Heta stolen - Zwipe

Zwipe

2024-12-20

Vi har intervjuat Robert Puskaric, VD för Zwipe. Robert berättar om verksamheten, den pågående företrädesemissionen och strategin framöver. Han ger även sin syn på biometrimarknaden och vilka potentiella värdedrivare som investerare bör hålla koll på under 2025.

Vill du berätta lite om Zwipe och vad bolaget gör?

Zwipe är ett teknikbolag som är specialiserat på utveckling av kompletta systemlösningar för den senaste generationens biometriska smarta kort. Dessa kort kan användas som betal- och kreditkort, kryptoplånböcker, ID-kort, passerkort samt kort för åtkomst till journalsystem, servrar och annan IT-access. 

Våra smarta kort är utrustade med en biometrisk fingeravtryckssensor som säkerställer att kortet endast kan användas av behörig person. Det innebär att rätt individs fingeravtryck måste appliceras på kortet för att det ska fungera. Systemlösningen för korten är Java-baserad, vilket möjliggör nedladdning av olika applets på det färdigproducerade kortet. Dessa applets avgör slutligen om kortet exempelvis ska användas som ett MasterCard-betalkort eller som ett HID SEOS-passerkort. 

För passerkort har vi kontroll över hela produktionskedjan, vilket innebär att slutkunden endast behöver applicera företagslogotyp, individens foto samt dennes behörighetsnivå. 

Hur skiljer ni er från övriga bolag verksamma inom biometri?

Biometri är ett brett begrepp. Vissa företag är specialiserade på att utveckla algoritmer för biometrisk scanning och matchning, medan andra fokuserar på hårdvaruutveckling för fingeravtryckssensorer. Ytterligare aktörer levererar biometriska läsare för passersystem som läser av och matchar fingeravtryck, iris eller ansiktsdata. Dessa system kräver ofta att biometriska data lagras centralt i företags databaser, vilket kan skapa utmaningar med GDPR-regelverket.

Vi erbjuder och säljer färdigproducerade biometriska passerkort av högsta kvalitet. Våra kort har genomgått rigorösa kvalitetstester hos MasterCard och Visa och är kompatibla med befintlig infrastruktur för läsare på företags dörrar och entréer. Detta möjliggör en snabb höjning av säkerhetsnivån och en kostnadseffektiv implementering, då endast korten behöver bytas ut. Dessutom lagras individens biometriska data enbart på kortet, vilket eliminerar behovet av central lagring.

Händer som tar vatten med ett glas

Hur avser ni använda emissionslikviden från den stundande företrädesemissionen?

Medlen kommer uteslutande att användas för go-to-market-relaterade aktiviteter.

Beslut om att förändra, uppgradera eller byta ut komponenter och delar av en helhetslösning för fysisk och logisk access tar tid och sker inte över en natt.

Vårt fokus framöver är att uppnå ett kommersiellt genombrott. Samtidigt behöver vi mer tid och kapital för att våra nuvarande intressenter ska kunna utvärdera pågående pilotprojekt, som omfattar upp till 100 användare per företag. Förhoppningsvis kan dessa projekt övergå till operativ implementering och daglig användning av våra biometriska passerkort och logiska accesslösningar. 

Vi vill också i högre grad upplysa företag om säkerhetsbristerna i dagens passerkort, och att deras passerkort inte alltid går i linje med EU:s regelverk gällande säkerhet.

Kan du utveckla lite kring beslutet att fokusera fullt ut på access-kort?

Zwipe var tidigare huvudsakligen inriktade på att våra biometriska kort skulle användas på den stora volymmarknaden för MasterCard- och Visa-betalkort. De analyser och prognoser som hela branschen baserade sina beslut på visade sig dock vara felaktiga. 

Samtidigt förde vi i mindre skala dialoger med partners och företag kring användningen av våra biometriska smarta kort som företagskort för behörighets- och accesshantering. 

I januari i år, efter det svala intresset för biometriska betalkort, beslutade vi att skifta fokus till passerkort och logisk access.

Animerad bild på baciller

Vad är din syn på den generella biometrimarknaden? Vad krävs för att adoptionen ska ta fart? 

Vi behöver slutföra ett antal affärer med våra nuvarande pilotkunder för att signalera till marknaden att välkända och säkerhetsmedvetna företag har valt att höja sin säkerhet med våra biometriska kort.

Fler företag behöver informeras om säkerhetsriskerna med föråldrade inpasseringssystem, som ofta är enkla att hacka. Många företag saknar insikt om vem som faktiskt rör sig i deras lokaler eftersom deras nuvarande passerkort sällan är personliga. Kort används ofta utan PIN-kod under arbetstid och kan lånas ut mellan anställda och konsulter.

Märker ni ett större intresse från någon specifik bransch?

Vi har valt att fokusera på tre vertikaler: datacenter, flygplatser och anläggningar för energiproduktion, såsom kärnkraftverk, där vi fått särskilt positiv respons. Samtidigt ser vi också stort intresse från branscher som modeindustrin, läkemedelsindustrin, bilindustrin, IT-företag samt olika myndigheter och kommuner.

Hur ser utsikterna ut för att nå lönsamhet?

Lönsamhet ligger längre fram i tiden. Vårt nuvarande fokus är att driva adoptionen av våra biometriska kort för accesshantering.

Vad finns det för potentiella värdedrivare som investerare bör hålla koll på under 2025?

Investerare bör följa vår kommunikation om nya pilotprojekt och avtal där företag väljer att implementera våra biometriska smarta kort i sin verksamhet.

Disclaimer:
This is an interview that has been done on behalf of the company. Impala Nordic and/or people behind Impala Nordic are guarantors in the company's ongoing rights issue. // Detta är en intervju som har gjorts på uppdrag av bolaget. Impala Nordic och/eller personer bakom Impala Nordic är garanter i bolagets pågående företrädesemission.