Heta stolen - Intervju

DUG Foodtech

2024-10-28

Helene Nielsen, VD på DUG Foodtech, berättar om bolagets produkter och om transformationen som skett av verksamheten. Vidare svarar Helene på hur kapitalet från den stundande företrädesemissionen ska användas, och vilka tillväxtambitioner bolaget har.

Vilka livsmedel säljer DUG och vad är fördelarna med era produkter?

Vi säljer en växtbaserad mjölkdryck baserad på Potatis. DUG Original, DUG Barista och DUG Unsweetened.  

Fördelen med DUG är att den är laktosfri, glutenfri, låg sockerhalt och neutral i smaken. Funkar utmärkt i kaffet och i all matlagning. 

Hur uppkom idén till att göra mjölkdryck baserad på potatis?

Potatisproteinet är det vegetabiliska protein som mest liknar animaliskt protein. Potatis växer nästan överallt och har många fördelar. Fri från de av livsmedelsverket konstaterade allergener.  

Skummad mjälk i kaffet

Hur upplever ni responsen från konsumenter som testat era produkter?

WOW!!

Den mest ”mjölkliknande” vegetabiliska drycken! Smakar gott, är neutral i smaken. Vit som mjölk! 

Kan du berätta lite om transformationen av bolaget och vad som skett det senaste året?

Sedan oktober 2023 har vi dragit ner på kostnader genom att avsluta vår verksamhet i UK. Minskat på konsultuppdrag. Vi har tagit fram en ny grafisk profil, en ny förpackning som är mycket  mer konsumentvänlig och tilltalande för användaren. Receptet är ytterligare uppgraderat, vi har minskat sockerhalten efter feedback från Baristor och konsumenter. 

Mjölk och potatis

Vad är era ambitioner gällande tillväxt och att uppnå lönsamhet?

Vi har i den senaste kommunikationen reviderat vårt mål till 80 miljoner 2025. 2024 ser vi som vårt transformationsår och vi räknar med att bli lönsamma 2025. 

Med kapitalet från den stundande företrädesemissionen, vad kommer att vara fokus framöver?

Fortsatt högt fokus på försäljning och marknadsaktiviteter i Dagligvaruhandeln samt i Kaffekanalen, lanseringar i Sverige och i Europa där vi redan är i gång.  

Vi kommer behöva rörelsekapital för produktion i takt med att försäljningen kommer igång. 

Bolaget är kapitalsnålt och vi jobbar med att hålla nere kostnaderna. 

Vad tycker du är det starkaste argumentet för att man ska delta i företrädesemissionen? 

Vi är ett bolag för framtiden!   Klimatomställningen kommer kräva produkter som DUG Foodtech kan erbjuda och tillhandahåller idag. 

Vår teknikplattform möjliggör försäljning på en global marknad.   

Kort produktionsprocess få ingredienser och en unik hållbarhetsprofil gör att vi kan skala upp på många marknader samtidigt.  

Vad är dina förhoppningar inför 2025?

Vår tillväxtresa börjar! 

Disclaimer:
This is an interview that has been done on behalf of the company. Impala Nordic and/or people behind Impala Nordic are guarantors in the company's ongoing rights issue. // Detta är en intervju som har gjorts på uppdrag av bolaget. Impala Nordic och/eller personer bakom Impala Nordic är garanter i bolagets pågående företrädesemission.