Heta stolen - Prebona

Prebona

2024-10-18

I denna intervju berättar Christian Östberg, VD för Prebona, om bolagets fokus på lukteliminering och ytskydd med deras produkter OdorControl och DuraClean. Med patenterad och miljövänlig teknik har de som mål att bli kassaflödespositiva under Q1 2025 och expandera på marknader som Tyskland, Nordamerika och Asien.

Vad gör Prebona och hur ser verksamheten ut?

Prebona är ett svenskt bolag, som baserad på avancerad, patenterad materialteknik, marknadsför produkter inom bl.a. områdena lukteliminering, ytskydd, näringslösningar och antimikrobiellt skydd. Bolaget har ett växande antal kunder framförallt i Norden, Tyskland, Sydkorea, Singapore samt Nordamerika.

Bolaget säljer sina produkter både under eget varumärke samt till bolag som marknadsför produkterna under sina egna varumärken.

Inom vilka områden används era lösningar?

Prebonas produktportfölj inkluderar bland annat OdorControl (lukteliminering) och DuraClean (ytskydd), som för närvarande är Bolagets mest etablerade och omsättningsdrivande produkter. Exempel på användningsområden är:

  • Ytskydd av trädäck, takpannor, fasader etc.
  • Lukteliminering inom sport, husdjur, facility management, textil, public transport etc.
  • Lukteliminerande produkter inom sjukvården såsom spray, sårförband, inkontinensskydd etc.

Under de senaste två åren har Prebona strategiskt förberett dessa produkter för att kortsiktigt accelerera företagets intäkter genom breda samarbeten med etablerade kunder och återförsäljare.

Händer som tar vatten med ett glas

Vilka konkurrenter har Prebona?

Prebonas teknologi är unik och patentskyddad men det finns en rad konkurrerande teknologier. Inom området för lukteliminering används framförallt parfymer för att maskera dålig lukt. Även ozon och enzymer används i olika former. Dessa metoder har alla tillkortakommanden som Prebona OdorControl inte har. Prebona OdorControl tar bort dålig lukt i grunden genom att neutralisera molekylerna som ger upphov till dålig lukt. Produkten är långtidsverkande och dessutom väldigt flexibel vilket gör att den kan användas i allt från spray till textilimpregnering. Dessutom är den miljöcertifierad och utan några skadliga ämnen.

Även inom området för ytskydd av trädäck, tak etc finns ett par konkurrerande teknologier, bland annat OrganoWood samt Sioox. Dessa kräver dock en mer komplicerad 2-stegs behandling medans Prebonas produkter utförs i ett enda steg.

Vilka kunder säljer Prebona till i dagsläget?

Prebonas kunder återfinns huvudsakligen inom konsumentprodukter. Här har bolaget ett stort antal välkända företag som kunder. Produkten OdorControl säljs bland annat till ett flertal kunder inom textilområdet såsom Intersport, Scholl, North Face samt Diesel. Nya kunder har även tillkommit inom husdjursindustrin, såsom det världsledande bolaget Trixie samt DeoDog. Produkten DuraClean sälj till bland annat Finja och Jape i Sverige och Norge samt ett Sydkoreanskt företag. Jape säljer produkten under varunamnet Redo Ytskydd och har bred distribution till Colorama, Happy Homes, Bauhaus etc.

Animerad bild på baciller

Vilken strategi har ni för att växa framöver?

Inom den existerande produktportföljen är strategin att fokusera säljresurserna på två produktområden; luktborttagning (OdorControl) samt ytskydd (DuraClean). Dessa områden har en enorm potential samtidigt som Prebona har alla förutsättningar på plats. Välkända referenskunder, testdata, patent, miljöcertifieringar med mera. Dessutom är säljcyklerna inom området för luktborttagning relativt korta. Försäljningen sker både genom direktförsäljning samt genom återförsäljare.

När och hur avser ni att uppnå lönsamhet?

Målsättningen är att bli kassaflödespositiva på löpande basis under den senare delen av Q1 2025. Det sker framförallt genom att utveckla försäljningen av den existerande kundbasen samt de potentiella kunder som idag bearbetas men även genom en väldigt tydlig kostnadskontroll. Vi har idag en stor kundbas samt en mycket kostnadseffektiv organisation.

Vad bör man som investerare hålla ett extra öga på under 2025?

2025 är Prebona redo för att bryta igenom försäljningsmässigt -Målsättningen är att accelerera försäljningen av främst OdorControl i Tyskland, Nordamerika och Asien där etablerade kunder nu finns. Vidare är målet att lansera Inodorus mot sjukvården på ytterligare tre marknader utanför Norden under 2025 samt att utveckla organisationen för optimal tillväxt.

Bolaget befinner sig i en spännande fas med flera nya kunder och verifierat högkvalitativa produkter inom fler olika områden som var för sig har stor potential. Produktlanseringar har nyligen skett inom flera olika tillämpningsområden och på flera olika geografiska marknader. Detta i förening med en låg kostnadsbas, växande kundbas och stor skalbarhet gör 2025 till ett genombrottsår.

Disclaimer:
This is an interview that has been done on behalf of the company. Impala Nordic or people behind Impala Nordic own shares in the company at the time of the interview. // Detta är en intervju som har gjorts på uppdrag av bolaget. Impala Nordic eller personer bakom Impala Nordic äger aktier i bolaget vid upprättandet av intervjun