2024-10-17
Christian Kronegård, VD för Kinda Brave, lyfter fram satsningen på spelet HELA, som är fullt finansierat genom ett avtal med Knights Peak. Han nämner också företagets planer på att expandera till andra medier, som TV och film, och att växa sin portfölj av immateriella rättigheter.
1. Inom vilken bransch är Kinda Brave verksam, och vad är ni specialiserade på?
Kinda Brave är en modern spelkoncern med fokus på att utveckla och äga spelstudios samt immateriella rättigheter.
Idag består koncernen av fyra spelstudios, där Windup Games är den största. Windup drivs av branschveteraner som bl.a. står bakom succéserien Unravel, publicerad av EA 2016 och 2018.
Vår vision är att skapa en unik underhållningsgrupp med starka immateriella rättigheter inom flera områden, inklusive tv-serier, filmer och serietidningar.
2. Ni har fått mycket uppmärksamhet för utvecklingen av spelet Hela. Vill du berätta mer om den satsningen?
HELA berättar en saga om en gammal, vänlig häxa och hennes familj, en grupp möss med magiska ryggsäckar, som under generationer har hjälpt befolkningen och byborna med diverse problem och behov. När häxan nu har blivit sjuk ger sig mössen ut på ett äventyr för att hitta ett botemedel, samtidigt som de tar hand om hennes vardagliga sysslor.
Spelet utspelar sig i de norrländska skogarna, där spelaren får utforska en öppen värld i 3D och i tredje personsperspektiv. Det kan spelas av upp till fyra personer i co-op och multiplayer.
Vi är väldigt stolta över vad vi hittills har åstadkommit i produktionen. Ett bevis på den höga kvalitet som teamet på Windup Games levererar är det nyligen signerade förlagsavtalet med Knights Peak, som säkrades i slutet av juli i år.
I en tid då spelbranschen genomgår utmaningar har Windup Games lyckats teckna ett konkurrenskraftigt förlagsavtal som möjliggör projektets färdigställande. Dessutom erhåller bolaget en betydande summa för marknadsföring och publicering av spelet före, under och efter lansering.
3. Kopplat till utvecklingen av Hela har ni ingått ett licensavtal med en partner. Vill du berätta mer om avtalet?
Den totala investeringen från förläggaren uppgår till 4,5 MUSD, varav 3,8 MUSD i form av förbetalda royalties (kontanta utbetalningar), som betalas ut löpande vid uppnådda milstolpar under utvecklingen av spelet fram till lansering.
Målgruppen som spelet vänder sig till spelar idag bl.a. Unravel och It Takes Two, som är mångmiljonsäljande spel, som både media, press och spelarcommunityn löpande drar referenser till inte minst tack vare spelet Helas estetik och underhållande co-op-läge.
Utvecklingen av vårt huvudprojekt Hela är i och med det ingångna förlagsavtalet fullt finansierat.
4. Vad är ni mest nöjda över med utvecklingen hittills?
Under vår relativt korta verksamhetstid har vi uppnått betydande framgångar. Vi har byggt upp ett team av extremt talangfulla medarbetare tillika aktieägare, som tidigare har bevisat sin kompetens på den globala scenen genom att utveckla och lansera mångmiljonsäljande spel.
Genom vårt avtal med den globala förläggaren Knights Peak har vi inte bara säkrat finansiering för färdigställandet av Hela, utan även skapat förutsättningar för att nå ut till spelare och entusiaster världen över vilket är en viktig faktor för att sälja maximalt antal spel efter lansering.
Detta har vi lyckats med trots de utmaningar som en hårt konkurrensutsatt bransch innebär, vilket vi ser som ett styrkebesked och ett bevis på den stora potential som vårt flaggskeppsprojekt Hela har.
5. Vilka andra projekt har ni under utveckling?
Vi lägger just nu störst fokus på Hela. Vi vill bevisa studions och bolagets bärkraftighet innan vi tar oss an nya projekt. Utöver det arbetar vi paralellt med portning till konsol av våra befintliga spel Distant Bloom och Go Fight Fantastic.
Gällande spelet Distant Bloom har vi nyligen ingått ett globalt förlagsavtal
med Aurora Punks AB. Avtalet avser både PC och konsol, vilket möjliggör nya intäktsströmmar samtidigt som det öppnar upp för miljontals nya spelare på Nintendo, Playstation och Xbox.
6. Om vi blickar framåt, vilka triggers finns det i Kinda Brave?
Vi avser att löpande uppdatera marknaden om progressen av utvecklingen av Hela samt kring andra möjligheter som materialierar sig vare sig det gäller vår existerande portfölj eller transmediamöjligheter för Hela.
Även om vi lägger stort fokus kring spelutvecklingen av Hela, fokuserar vi också på förlagsavtal för existerande spel i vår portfölj och hur ett sådant avtal kan ge konsolversionerna av redan släppta spel en bra visibilitet framgent.
Bolaget har en uttalad strategi kring att utveckla immateriella tillgångar över olika medier och vi har redan flertalet konsversationer igång kring hur vi exempelvis skulle kunna ta Hela till TV och FIlm.
Vi tackar Christian Kronegård för intervjun och önskar företaget all lycka framöver.
Disclaimer:
This is an interview that has been done on behalf of the company. Impala Nordic or people behind Impala Nordic owns no shares in the company at the time of the interview. // Detta är en intervju som har gjorts på uppdrag av bolaget. Impala Nordic eller personer bakom Impala Nordic äger inga aktier i bolaget vid upprättandet av intervjun.