Heta Stolen – Intervju

Hoi Publishing

2024-09-24

I denna intervju berättar Lars Rambe, VD för Hoi Publishing AB (publ), om majoritetsförvärvet av aktierna i Eleven Stories AB. Vidare utvecklar Rambe kring förvärvets betydelse för satsningen inom rörlig media, samt de betydande intäktsmöjligheterna framgent.

1. Hoi har nyligen genomfört ett förvärv av majoriteten av aktierna i Eleven Stories AB, kan du berätta mer om förvärvet?  

Hoi har bestämt sig för att bygga en mediadivision där inte minst förvärvet av Eleven Stories skapar stora möjligheter för oss. Eleven Stories innehåller en väsentlig rättighetskatalog som tagits fram av producenterna tillika regissörerna Håkan Bjerking och Daniel Fridell med fokus på produktioner inom film och teater, men också med bok- och spelrättigheter. Hoi förvärvar 50,1% av aktierna i bolaget mot en köpeskilling på 7,5 m SEK samt ett åtagande om ett ovillkorat aktieägartillskott om 500 k SEK. Köpeskillingen erläggs genom utställande av 5 miljoner B-aktier, således till en kurs på 1,50 SEK per aktie.  

Baserat på vår due diligence och genomgång av katalogen fastställdes ett dagsvärde på Eleven Stories till ca 16 m SEK med ett värde inom fem år på 61 m SEK om flera av de aktuella projekten kan realiseras. Baserat på detta innebär överenskommelsen en möjlig tilläggsköpeskilling på totalt 22,6 m SEK uppdelat i fyra lika stora delar. Även tilläggsköpeskillingen erläggs genom utställande av nya B-aktier i Hoi, men till kursen 2,50 SEK per aktie. Genom förvärvet knyter vi också Anette Mattsson ännu starkare till oss då hon är VD för både Eleven Stories och Script46 som också nu har blivit en del av Hoi-koncernen. Anette är dessutom minoritetsägare i båda bolagen.  

En bokhylla

2. Hur gick förvärvsprocessen till? Vad gjorde att valet föll på just Eleven Stories? 

 Kontakten med Håkan Bjerking och Daniel Fridell etablerades genom Anette Mattsson. Genom Script46 fick hon anledning att inleda ett samarbete kring ett av deras filmprojekt och i den fortsatta dialogen identifierades det stora möjligheterna med ett mycket större samarbete där Hoi spelar en avgörande roll. Hela processen gick fort, på några få veckor, vilket berodde på täta kontakter och en stor samsyn kring hur ett samarbete ska fungera. Det är mycket ovanligt att få möjlighet att investera i den här typen av rättighetsbolag där förädlingen av portföljen redan har kommit så långt. Samtliga parter bidrar på ett unikt sätt där alla är nödvändiga för ett bra genomförande. Då samtliga parter också har mycket att vinna på en positiv utveckling för Hoi (eftersom betalningen i affären i all väsentlighet sker i Hoi-aktier) ger det extra trygghet och motivation. 

3. Vad ser Hoi som det mest intressanta med att bli majoritetsägare i Eleven Stories?  

Vi skapar en bas för en stor satsning på rörlig media som kompletterar förlagsverksamheten på ett mycket spännande sätt. Att ge Anette Mattsson rätt arbetsförutsättningar innebär också att vi breddar den möjliga omsättningsbasen för koncernen väsentligt och att våra system för hantering av rättigheter och royalties kan komma till användning i ett nytt sammanhang. Så detta är ett logiskt steg för oss att ta som skapar många nya möjligheter.  

4. Vad är era förhoppningar gällande kommande mediaprojekt? 

Eftersom det finns minst två projekt som har goda förutsättningar att tas i mål redan under 2025 eller 2026 blir dessa ett första starkt bevis på potentialen i den här satsningen. Varje projekt kommer vid slutförande medföra en omsättning på minst tiotals miljoner kronor.  

5. Hur ser den finansiella potentialen ut för Eleven Stories?  

Vid genomgång av produktionsportföljen och de mest långt komna projekten konstaterades möjliga intäkter för bolaget på flera hundra miljoner kronor de kommande åren. 

En filmkamera

6. Hur ser intäktspotentialen ut för era “bok till film-satsningar”?  

I många fall är det en lång resa från att få intresse för en bok från ett produktionsbolag till att det blir en film, men vi sitter med mycket väsentliga rättigheter som är påtagligt mogna och som vi tror kommer generera ett fint resultat kommande år. Det finns flera sätt att tjäna pengar på de här rättigheterna och jag är övertygad om att vi kommer få se en väsentlig del av koncernens omsättning kommande år som på ett eller annat sätt kommer ur utveckling av bokrättigheter som är aktuella för film, teve, teater och/eller spel. 

7. Har du några förhoppningar inför bokmässan i Göteborg?  

Det blir kul att få visa upp Ekström & Garay som vi förvärvade i mars i år som ett av våra imprints och där vi nu snabbt integrerar och utvecklar hela den svenska organisationen. Ett stort antal författare deltar på mässan och vi har dessutom ett mycket spännande monterprogram där vi bland annat ska prata på scen om just vad som nu händer med den nya mediadivisionen. Bokmässan är alltid en av årets stora höjdpunkter och de kontakter vi knyter där är alltid värdefulla. Lite extra roligt blir det förstås också att få presentera Last man standing – Bruce Springsteen Live 1999 – 2024!  Förbeställningarna av Jan M Lindahls oerhört fina fotobok är redan omfattande.    

Disclaimer:
This is an interview that has been done on behalf of the company. Impala Nordic or people behind Impala Nordic owns no shares in the company at the time of the interview. // Detta är en intervju som har gjorts på uppdrag av bolaget. Impala Nordic eller personer bakom Impala Nordic äger inga aktier i bolaget vid upprättandet av intervjun.